17 Feb 2016

Systém lekcí dánštiny

Co si pamatuji, napsala jsem o dánštině jeden článek a to v angličtině a v říjnu. Ten den jsem totiž přešla z intro kurzu do další části a z nového (m)učitele jsem byla na prášky jako ostatní přítomní. Ale protože zbožňuju učit se cizí jazyky, tak jsem to za nic nechtěla vzdát. Prostě jsem musela každé pondělí a středu držet jazyk za zuby a modlit se v lepší časy. A vyplatilo se! Minulý týden nám oznámili milou zprávu, že dostaneme novou učitelku. Na druhou stranu tak radostná nebyla, protože to bylo z důvodu nemoci minulého učitele. Tímto chci říct, doufám, že se brzy uzdravíte, ale prosím, vložte svůj budoucí volný čas do něčeho jiného než učení dánštiny.


Tenhle článek bych chtěla věnovat především novým studentům, co v únoru nastoupili do 1. semestru a všem nadcházejícím studentům, co se o Dánsko zajímají. Se systémem dánských lekcí je to poměrně složitější, nemůžu říct na 100% zda je systém všude stejný, ale překvapilo by mne, kdyby ne. Nám totiž nikdo nebyl schopný ten systém vysvětlit po 5 měsíců. Až teď se nám dostalo zadostiučinění. Sestavím to vše do bodů pro lepší orientaci. Nakonec vám to určitě bude dávat lepší smysl až v reálu, ale aspoň budete trochu tušit a hlavně vědět, na koho se obrátit, když něčemu nebudete rozumět (ano, tím myslím mě).

1. Dánské lekce jsou zdarma. Přesně tak, hned jak dostanete CPR number můžete začít lekce navštěvovat. Na Kommune byste měli dostat kontakt na místní jazykové centrum a rovnou se i zaregistrovat. Na lekce zdarma máte nárok po dobu 3 let.

2. Dvakrát týdně. Na dánštinu chodím dvakrát týdně na 2 a půl hodiny. Občas to bývá po školním dnu záhul, ale učitelé mívají svojí taktiku, jak váš mozek přivolat zpátky na zem.

3. Učebnice. Můžete si oddechnout, učebnici kupovat netřeba. Učitelé vás budou zásobovat stohy kopií, které budete ztrácet, alespoň tak to dělal Gert (minulý učitel) nebo inteligentněji dostanete vlastní učebnici, do které však nesmíte psát, protože ji budete vracet. Ano, je to nutné, protože já mám například učebnici plnou arabštiny. Jeej, budu multikulturní.

4. Intro course. Tzv. Intro course je první měsíc dánštiny, který zažijete. Jedná se učení se základních frází, triviální gramatiky a prostě těch nejzákladnějších základů. Ale divili byste se, kolik lidí to hned po intro kurzu zabalí. No až začnete, tak se tolik divit nebudete. Motivace nadevše!

5. Danskuddanelse. Co se děje po intro course? Po tom prvním měsíci budete zařazeni buď do DU1, DU2 nebo DU3. Tohle nemůžete ovlivnit. V DU1 se jedná o lidi bez vzdělání a znalosti angličtiny, co přišli pouze pracovat. V DU2 se jedná o lidi, co umí anglicky, ale přišli jen pracovat. Vás zajímá DU3 - ti, co přišli studovat, tedy automaticky umí i anglicky.

6. 250 lekcí zdarma. V DU3 vás čeká 250 lekcí zdarma (všichni to slovíčko zdarma rádi připomínají), kdy se vrhnete do pokročilejší gramatiky, nepravidelných sloves a dalších zábaviček. Já začala dánštinu na začátku října a teď mám za sebou zhruba půlku těchto lekcí.

7. Test. Po tom daru 250 lekcí zdarma (ano, opravdu moc rádi to připomínají) vás čeká test. Pokud byste odmítli test udělat, tak už nemáte nárok se dánštinu nadále učit. V podstatě, tenhle test chcete udělat, jak nejlíp to jde. Podle toho, jak dobře to uděláte, do tak vysokého levelu se dostanete.

8. Moduly. Nejsem si teď 100% jistá, ale myslím, že existuje 7 modulů, do kterých můžete být po testu zařazeni. Většinou se studenti z DU3 dostanou do 3. či 4. modulu. Já chci co nejvýše, protože mám velké ambice, hehe. Nikdo nám moc neříkal, co se děje po tom, co jste zařazeni do modulu, ale postupně bude následovat asi více testů, abyste se mohli dostat do vyšších úrovní, něž uplynou 3 roky.

9. Jak studovat doma. Pokud jste zapálení blázni jako já a nebude vám 5 hodin dánštiny týdně stačit, tak můžete pokračovat i doma. Já si nejvíce oblíbila Duolingo, kde jsem si dánštinu naháněla už před odjezdem. Tady je odkaz na stránku, kterou nám doporučovali na lekcích: http://onlinedansk.ventures.dk/emneside.aspx?menuID=1. Samozřejmě jich existuje mnohem mnohem víc, stačí hledat.

Doufám, že jsem vás ničím neodradila, ale pouze naopak! Mám ve třídě spolužáky, co na dánštinu ani chodit nezačali, což mi přijde jako velká škoda a mrhání. Když máte tu možnost se zdarma učit cizí jazyk od rodilých mluvčí, tak ji vemte! Nehledě na to, že to vypadá dobře na CV při hledání práce :) A na konec na odlehčení pár meme, co jsem vyhrabala na googlu. Pozn. všechny pravdivé! A jak se loučí v Dánsku... Hej hej!





No comments:

Post a Comment